Er sør-aurdølar meir
samde enn nokon kunne tru?
ELDOR BRÅTHEN
Skole
interesserer og blir debattert. Nokon gonger går debatten så friskt at
det kan synest uråd å bli samde om noko som helst. Somme gonger liknar
han eit Svarteper-spel, der det er om å gjera at Svarteper til slutt
ender i ei anna bygd, ikkje i den bygda ein sjølv hører heime i.
Sør-Aurdal kommune har hatt ein rapport om framtidig skolestruktur ute
på høring, og det kom ikkje mindre enn 22 innspel før svarfristen gjekk
ut. Bak nokre innspel står elevråd, foreldreråd, lærarar og andre som er
direkte tilknytt skolen i det daglege. I tillegg til desse finst
fråsegner som er underteikna av privatpersonar, bygdeutval og eit
breitt spekter av organisasjonar. På ein eller annan måte angår skolen
alle. Det er vanskeleg å sitje att som gammal i ei bygd dersom dei som
yngre er, reiser ut.
Dei fleste fråsegnene, eigenleg alle,
peiker på kva ei eventuell omleggjing vil få å seie for dei sjølve,
borna deira og bygda dei bur i. Nokre, heldigvis få, er minst like
opptekne av å leggje ned tilbod i ein annan del av kommunen snøggast råd
er.
– Passer sentralskolemodellen vår kommune med de geografiske
utfordringene den har? spør FAU ved Reinli barnehage. Det er nok meint
som eit argument mot sentralskole ved Garthus, og viss eg skal prøve å
sjå saka frå deira ståstad, forstår eg den argumentasjonen. Det som
synest meir underleg, er at dei og ein del andre folk frå øvre del av
kommunen, likevel går inn for sentralisering. Viss ein sentraliserer
til Bagn, er alt greitt, sjølv om Bagn for mange elevar ligg enda lenger
unna enn det Garthus gjer.
Avstanden er ikkje så ille, seier somme. Elevrådet ved Begnadalen skole
har ei anna meining: – Noen elever på skolen vår bruker allerede 50
minutter på buss én vei. Det synes vi er lenge. Hvis skoleveien blir
enda lengre, vil mange sitte på buss over en time hver vei. Det synes vi
er altfor lenge. De små elevene blir redde, og vi får mindre fritid som
vil kunne gå utover lekser, fysisk aktivitet og tid med familie og
venner.
Kva så med ungdomsskoleelevane? For dei blir vel to og ein halv til tre
timar på buss kvar dag berre hugnad? Heldigvis finst det i bunken med
fråsegner ein som er skriven av folk med røynsle. Fråsegna kjem frå eit
ektepar som no vurderer å flytte frå Nord-Aurdal for å overta
heimegarden synst i Begnadalen.
– Med skolebuss tar det ca. 1 time. Det
var i alle fall realiteten da mor i vår familie gikk på ungdomsskolen på
Bagn for en del år tilbake. En avstand på nær 4 mil nærmest umuliggjør å
kunne delta på aktiviteter på ettermiddag – eller kveldstid. Barna
mister nærheten til vennekretsen og muligheten å delta på
fritidsaktiviter på linje med andre barn som bor nærmere skolesenter.
(Ein liten parentes frå mi side: Frå
mange plassar i Hedalen er det godt over fire mil til Bagn, og mykje av
vegen er av langt dårlegare kvalitet enn E16. Vel ein å byggje
sentralskole på Garthus, begynner kanskje reisetida frå Hedalen å kome
sånn nokonlunde ned mot reisetida Strømsmoen –Bagn dei dagane det er
godt føre over åsen. Det er det ikkje alle dagar i skoleåret.)
Ut frå somt av det eg no har trekt
fram, kan overskrifta mi kanskje virke vel optimistisk. Det kan synest
som om nord og sør i Sør-Aurdal står på kvar sin stubbe og roper til
kvarandre utan vilje til å høre på kva den andre har å seie. Så ille er
det likevel ikkje.
Bagn idrettslag jobbar hardt for å få til fleirbrukshall på Bagn. Dei
har etablert eit populært SFO-tilbod, Dei bruker kvart år titusenvis av
kroner for å leie lokale av Etnedal kommune og private eigarar i
Sør-Aurdal. Dette engasjementet fortener laget ros for, sjølv om eg
meiner at det første fleirbrukshallforslaget deira kanskje var vel
ambisiøst.
No påpeikar laget, ut frå si rolle som
idrettslag, at sentralisering kanskje ikkje er så lurt. Idrettslaget
vil ikkje ha ein skolestruktur som inneber at fleire elevar må køyrast
til skolen i staden for å kunne gå eller sykle, og dei tek avstand frå
ein tankegang som inneber at økonomiske omsyn veg tyngre enn
helsemessige og sosiale.
Bagn IL viser elles til eit
kommunestyrevedtak frå 2013: – Vi ser vårt ansvar for skolen, og må
raskt få på plass eit tilbod om gymnastikkanlegg. Seinare har kommunen
skissert eit gymsalalternativ på 30x50 meter.- Ein slik gymsal plassert
på Bagn, seier idrettslaget no,- dekker det vi treng av innandørsanlegg
på kveldstid.
Dette ønsket må kunne la seg sameine
med det som Hedalen bygdeutval seier i si fråsegn: – Vi ønsker verken
sentralskole, kulturbygg eller idrettshall, men tar til orde for at
C-blokka på Bagn blir erstattet med tilfredsstillende skolebygg/
forsamlingslokale. Konkret forslag: – Bygg ny infrastruktur som dekker
behovet som C-blokka representerer, med kombinert
gymsal/forsamlingslokale.
I staden for strid bør det no vera duka
for eit samarbeid som kommuneøkonomien tåler, og alle bør vera nøgde
med: Begnadalen og Hedalen får behalde skolane og elevane sine, og Bagn
får tilfredstillande gymsal og forsamlingslokale.
Her om dagen kom meldinga om kor mykje
vi skal betale i eigedomsskatt. Eigedomsskatt i heile kommunen er etter
mitt syn ikkje urettferdig, men det blir urettferdig dersom berre dei
som bur nær det administrative kommunesenteret, skal få ha skolen i
rimeleg nærleik.
Ikkje så sjeldan høyrer vi at no må
alle ofre noko. Blir skolen sentralisert, må mange elevar i Begnadalen
og Hedalen tilbringe 10-15 timar i veka på skolebuss kvart einaste år
dei går på skolen. Det blir deira offer. Mange foreldre vil kvi seg for
å pålegge borna sine den belastninga. Dei har da valet mellom å busetja
seg ein annan stad i Sør-Aurdal, dvs. nærare sentralskolen, eller
busetjing i og skattebetaling til ein annan kommune.
Eg vil naudleg vera pessimist på vegne av Sør-Aurdal, men eg er stygt
redd for at mange unge familiar vi elles kunne ha fått hit, kjem til å
velja det siste alternativet. Å flytte heim vil for dei aller fleste
bety å flytte tilbake til heimbygda. Det er ikkje i same grad eit ønske
om å flytte tilbake til kommunen. Det eventuelle sentrumstilbodet dei
vil finne i Sør-Aurdal, kan dei like gjerne finne ein annan stad.
Eg har sitert mange, men eg vel å gje siste ordet til Eirik. Han går i
4. klasse og skriv: – Jeg vil ha skole på Bagn, for da kan jeg sykle og
gå til skolen og hjem igjen. Og går det så fort å gå hjem, så kan jeg
bare starte med lekser, så da er jeg ferdig og har fri resten av dagen.
Skole handlar om tal, men det handlar i enda større grad om ungar. Eirik
virkar å vera ein fornuftig kar som sikkert forstår at born og unge i
andre delar av kommunen kan ha dei same ønska og behova som han har.
Eg vonar i det lengste at dei som no
sit i Sør-Aurdal kommunestyre og skal bestemme skolestad og skoleveg for
alle elevane i kommunen, er like fornuftige. |