|
PRESSEMELDING FRA TRAFIKKFORUM VED STIG ANDERS OHRVIK
Trafikkforum, landets nest største organisasjon for trafikkskoler og
trafikklærere, berømmer skatteetaten for å slå ned på svart omsetning i
bransjen. Samtidig stiller de seg uforstående til at organisert
piratvirksomhet går under radaren.
Fire trafikklærere fra Skien er dømt til fengselsstraff for å ha unnlatt å
oppgi inntekter på omlag sju millioner kroner. Trafikkforum mener at det er
en stor fordel for bransjen at slike uregelmessigheter blir avdekket og
påtalt. Det mest åpenbare er at det er fordelaktig å ha mest mulig like
konkurransevilkår. Et vel så viktig poeng, som dessverre er lett å glemme,
er hvor stor betydning like konkurransevilkår har for trafikksikkerheten.
Organisasjonen er derfor tilfreds med at skatteetaten tar tak i et problem
som vekker frustrasjon i bransjen.
- Det vi ikke forstår, er hvorfor det ikke i like stor grad blir slått ned
på den ulovlige piratvirksomheten, hvor absolutt all omsetning blir unndratt
beskatning. Det er grunn til å tro at den ulovlige piratvirksomheten hvor
det drives opplæring mot vederlag uten godkjenning representerer en mye
større omsetning som unndras beskatning enn hva som skjer i godkjente
trafikkskoler, sier Stig Ohrvik, daglig leder i Trafikkforum.
I tillegg til det problemet skatteunndragelse utgjør for samfunnet, fører
piratvirksomhet også til mangelfull opplæring av bilførere. Opplæringen er i
beste fall ikke i tråd med mål og intensjoner i læreplanen, i verste fall er
den direkte i strid med mål og intensjoner i læreplanen, og dessuten i strid
med normer og verdier som er grunnleggende for å lykkes med å redusere
skadeomfanget i vegtrafikken.
For å illustrere med noen tall: I 1970 ble 560 mennesker drept i trafikken i
Norge. Av disse var det nesten 100 mindreårige under 16. I 2014 var det
totalt 147 mennesker som ble drept i trafikken. Fem av disse var under 16,
men bare 1 var passasjer i bil.
Transportøkonomisk institutt kan forklare mye av årsaken til at
ulykkesstatistikken blir så mye bedre år for år. Mange av årsakene er ganske
åpenbare. Sikrere biler. Sikrere veier. Mer kontroll. Lavere fart. Likevel
kan ikke Transportøkonomisk institutt forklare mer enn 31 % av nedgangen i
antall drepte. Resten av nedgangen er tilsynelatende et mysterium.
For oss som driver med trafikkundervisning er ikke utviklingen et like stort
mysterium. Vi som driver med trafikkundervisning, vet at kravene til
trafikkskoler og trafikklærere har endret seg vesentlig siden 1970. Dagens
høgskoleutdannede trafikklærere legger vekt på risikoforståelse, selvinnsikt
og holdninger. Det er krevende, men det virker. Det er derfor liten tvil om
at gode læreplaner for trafikkopplæring og høyt utdannede trafikklærere er
et vesentlig bidrag til at det år etter år blir færre drepte og alvorlig
skadde i trafikken i Norge.
Derfor er vi så skeptiske til den virksomheten som finner sted utenom de
godkjente trafikkskolene. Vi mener at myndighetene burde slå mye hardere ned
på piratvirksomhet. Øvelseskjøring mot vederlag burde resultere i inndratt
førerkort for ledsageren og sperrefrist for eleven. Problemet er at siden
det ikke er krav om registrering av ledsagere og elever er det så å si
umulig å bevise at ulovlig kjøring har foregått.
Trafikkforum mener derfor at det snarest bør innføres krav om at personer
som vil være ledsager ved øvelseskjøring må registrere seg som ledsager for
å få lov til å drive med øvelseskjøring. Vi mener videre at denne
registreringen må være knyttet til et begrenset antall navngitte elever.
Med krav om registrering av ledsager og elev og en øvre grense for hvor
mange elever en ledsager kan kjøre med, ville problemet vært lettere å
håndtere både for politiet, Statens vegvesen og skatteetaten. Kjøring uten
registrert ledsager ville være å betrakte som kjøring uten førerkort, og
aktiviteten ville vært straffbar både for elev og “ledsager”.
Omfanget av privat øvelseskjøring er mye høyere i Sverige enn i Norge, til
tross for at det i Sverige både er begrensning i antall elever ledsager kan
ha, krav om registrering og krav om at ledsager deltar på kurs.
Å stille større krav til ledsager kan dermed bidra til både å øke omfang og
kvalitet på privat øvelseskjøring.
Men øvelseskjøring er vel bra?
Joda. Øving er bra. Når man øver for å bli bedre i noe man allerede har
lært. Når man øver i tillegg til den grunnleggende innlæringen som allerede
har funnet sted. Når man øver på å forsterke ønskede handlingstendenser , å
øke risikoforståelsen og å foreta trygge valg. Da er øving og mengdetrening
bra.
Men den “øvingen” som finner sted med useriøse aktører som tar betalt for
ulovlig øvelseskjøring, skjer dessverre ikke i tillegg til, men i stedet
for. Hele poenget er å betale mindre, ikke å betale mer. De som tilbyr
“opplæring” uten å ha kompetanse til det, gjør dermed den samme feilen som
mange dessverre også gjør ved lovlig øvelseskjøring. I stedet for å øve på
det som allerede er lært, øver man på noe man ikke kan.
Men når man øver på noe man ikke kan, vil uønskede handlingstendenser bli
forsterket i stedet for å bli korrigert. Og det er en lærdom som kan bli mye
dyrere, både for den enkelte og for samfunnet.
|