Sist oppdatert: 26.10.2015 18:41

Rådmannen kommenterer premie-avvik

 

ARNE HEIMESTØL

Fylkesmannen har laget et kommunebilde for Sør-Aurdal. Vi har stilt rådmannen fem spørsmål knyttet til denne uttalelsen. Her kommer svaret vi har fått på det første spørsmålet.

 

– Kommunen har stort akkumulert premieavvik. Dette bidrar til å svekke kommunens likviditet. Det er ikke god økonomistyring at inntektene fra premieavviket disponeres til løpende utgifter, skriver fylkesmannen.

Hva er dette? Hvorfor har det blitt slik? Hva kan kommunen gjøre med denne utfordringen?

Den årlige premien for pensjonene vil variere betydelig fra år til år, blant annet fordi lønnsveksten varierer. Dette påvirker budsjettarbeidet og kan gjøre det krevende å fastsette et kommunebudsjett i balanse.

For å jevne ut svingningene i premiene har kommunene siden 2002 hatt anledning til å fordele premietoppene over flere år. Ordningen bidrar til økt stabilitet og mer forutsigbare budsjettrammer for den enkelte kommune.

Ordningen fungerer i praksis slik at kommunene utgiftsfører beregnete pensjonskostnader i stedet for årlig betalt premie. Beregningen av pensjonskostnadene utføres av forsikringsaktuarer, i tråd med anerkjente faglige standarder.
Den beregnete kostnaden som kommunen skal regnskapsføre, vil normalt være forskjellig fra den betalte premien. Enkelte år er den mindre enn premien, andre år høyere. Dette avhenger av premienivået. Premiene får altså ikke nødvendigvis full effekt det enkelte regnskapsår.

For å sikre at det over tid blir samsvar mellom regnskapsførte pensjonskostnader og betalte premier, må kommunene også utgiftsføre differansen mellom årlig betalt premie og pensjonskostnad (premieavviket). Dette kalles amortiseringskostnaden og kommer i tillegg til den beregnede pensjonskostnaden.

Kommunene kan velge om amortiseringen – altså premieavviket, skal utgiftsføres over 1 år eller over 10 år. Flertallet av kommunene (også Sør-Aurdal) har valgt å gjøre dette over 10 år, og benytter seg altså av muligheten til å jevne ut premietoppene. Disse kommunene har dermed utsatte kostnader (akkumulert premieavvik). Disse kostnadene skal regnskapsføres i årene som kommer.

Fra 2015 skal premieavvik utgiftsføres over 7 år.
Ordningen ble innført av Kommunal- og regionaldepartementet med virkning fra 2002, og er i Sør-Aurdal håndtert i samsvar med Forskrift om årsregnskap og årsberetning § 13.