Flere har kjøpt seg el-sykkel, og noen lurer nok på
om de kan brukes på for eksempel skogsbilveger. Vi har spurt plan- og
miljøkonsulent Aud Berit Anmarkrud i Sør-Aurdal kommune om hvilke regler som
gjelder for dette.
Her er svaret vi har mottatt:
El-sykkel er per i dag ikke tillatt i utmark. Vegmyndighetene endret sin
definisjon av sykkel i kjøretøyforskriften i 2015, til å også omfatte
el-sykler. Endringen innebærer at el-syklister etter trafikkreglene
likestilles med andre syklister. Likevel vil el-sykkel fortsatt omfattes av
motorferdsellovens virkeområde fordi dennes definisjon av motorferdsel er en
annen:
«Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy
(bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter, o.l.) og båt eller annet
flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med
motordrevet luftfartøy.»
Utviklingen av el-sykler har gått raskt, og mange er
også ukjent med dagens regelverk for bruk av el-sykler i utmark. På grunn av
blant annet dette har Miljødirektoratet utarbeidet et forslag til endring i
motorferdselforskriften, verneforskriften, friluftsloven og markaloven.
Forslag til endring i motorferdselforskriften er å legge til følgende i §
2a:
«Bruk av motorisert kjøretøy som etter
vegtrafikklovgivningen regnes som sykkel er tillatt på veg og opparbeidet
sti i utmark.
Kommunen kan i forskrift bestemme at ferdsel som
nevnt i første ledd likevel ikke skal være tillatt i bestemte områder eller
på nærmere angitte stier og veger.
Reglene i paragrafen her gjelder også i områder
omfattet av lov om naturområder i Oslo og nærliggende kommuner (markaloven).»
Forslag til endring i friluftsloven er følgende (§ 4):
«Når ikke annet er bestemt, kan eier av privat veg
forby ferdsel med hestekjøretøy, motorvog (derunder sykkel med hjelpemotor),
og parkering av motorvogn på eller langs vegen. Ved offentlig veg er det
tillatt å parkere i utmark, såfremt det ikke volder nevneverdig skade eller
ulempe.»
Forslag til endring av motorferdselforskriften har vært
ute til høring, med høringsfrist 04.03.2016. Jeg er dessverre ikke kjent med
prosessen videre for dette endringsforslaget (når endringen evt. vil trå i
kraft).
El-sykkel er et relativt nytt fenomen, men salget er
stigende og utviklingen av denne type sykkel er stor. Administrasjonen mener
at det er positivt at folk kommer seg ut og benytter naturen, men det er
samtidig per i dag vanskelig å si noe om omfanget og evt. hvor store
utfordringer ferdsel med el-sykkel kan medføre, da dette er såpass nytt. I
2. setning i høringsforslaget til motorferdselforskriften gis kommunen en
mulighet til å stanse ferdselen i bestemte områder dersom ferdselen
eskalerer og påvirker friluftslivet negativt. Dersom kommunen forbyr
motorferdsel på angitte stier / veger / strekninger, så påvirker dette også
friluftsloven (§ 2). Administrasjonen mener at det er vesentlig at denne
setningen tas inn i forskriften, og er ellers av den oppfatning at
endringsforslaget slik sett er fornuftig.
|