ARNE HEIMESTØL
Brukere
av Hedalsvegen fra Buskerud grense til Hedalen stavkirke og fylkesvegen fra
Bagn til Reinli kan, hvis høringsutkast til trafikkplan blir vedtatt, om få
år ta i bruk betydelig bedre veg.
Handlingsprogram for fylkesveger 2018–2021 er sendt ut
på høring. Fylkesvegnettet er på totalt 3007 km.
Forord til planen
I forordet til planen leser vi at det er mange utfordringer knyttet til
fylkesvegene. Rapport nummer 65 fra Statens vegvesen (SVV) i 2012, Fornyelse
av fylkesvegene i Region øst, viser at det ville koste ca. 1,5 mrd. kroner å
fjerne forfallet på fylkesvegnettet i Oppland. Det antas at
vedlikeholdsetterslepet per 2017 er på omtrent samme nivå. Når det samtidig
er kostnadsutfordringer både på investering og drift, er det særdeles viktig
å bruke ressursene på en mest mulig effektiv måte.
Hedalsvegen
Fv 243 fra Buskerud grense til Hedalen stavkirke (13,5 km) er lagt inn som
veg- og vedlikeholdsprosjekt i 2019. Når kostnadene er kjent etter årlige
anbudsutlysninger, kan prosjekter tas ut eller inn slik at en bruker de
midlene som er bevilget til vedlikehold for det enkelte år.
Bagn – Reinli
Posten «mindre utbedringer» omfatter investeringstiltak på
vegstrekninger og/eller punktutbedringer. Som hovedregel omfatter dette
prosjekter mindre enn 30 mill. kr.
Fylkesveg 220 Bagn – Reinli er flyttet fram fra 2022 til 2020 etter nye
polititiske signaler i høringsrunden. Det er satt av totalt 29 millioner
kroner til dette prosjektet.
På side 32 i planen finner vi disse opplysningene:
FV. 220 BAGN – REINLI, DEL 1 og DEL2
Tiltak: Omlegging av veg. Svingete og bratt veg, med trafikk til
barnehage og hytteområde. Omlegging av ca. 1,7 km veg fra Bagn sentrum
oppover mot Reinli med bruk av masse fra tunnelbygging på E16.
Tilkjøring av masser bekostes av E16-prosjektet. Massene kjøres ut i
løpet av 2017 og lagres direkte i veglinja uten mellomlagring.
Veganlegget ferdigstilles så når fylkeskommunen bevilger midler til
dette. Reguleringsplan er vedtatt. Kostnadsvurderinger med noe større
usikkerhet enn på øvrige prosjekter fordi det er gjort forenklinger av
prosjektet etter reguleringsplanfasen.
Kostnad: Ca. 29 mill. kr (fylkeskommunal andel), hvorav 15 mill. kr for
del 1 og 14 mill for del 2.
Av disse 29 mill. kr påløper 11,4 mill. kr. i 2017 i forbindelse med at
masse fra tunneldrivingen legges ut. (Av denne summen er 3,0 mill. kr.
for del 1 og 8,4 mill. kr. for del 2.) Staten vegvesen v/Prosjekt
Vestoppland har sagt seg villig til å forskuttere utgiftene som påløper
i 2017. Disse midlene har vi foreslått bevilget i 2020 for
tilbakebetaling. Midler til å sluttføre prosjektet er foreslått etter
den første fireårsperioden, i 2022.
Gledelig
Kommunestyret hadde prioritert Bagn-Reinli på førsteplass og Hedalsvegen
på tredjeplass. Fylkesveg 225 (Begnadalen – Hedalen) stod på andreplass, og her er store
deler av utbedringsarbeidene over Jevnlismyra allerede gjennomført.
– Godt samarbeid mellom administrasjon, politisk nivå
og Statens vegvesen ser ut til å lande viktige samferdselstiltak i
Sør-Aurdal kommune, sier plansjef Svein Granli, som uttrykker både glede og
tilfredshet over planforslaget som nå er sendt på høring.
|