Sist oppdatert: 30.09.2017 06:29


Apropos skolejubileet

  ELDOR BRÅTHEN

I forbindelse med skolens 50-årsjubileum har «historiekomiteen» bl.a. hentet fram en del minner fra kontakten vi hadde med adopsjonsskipet vårt, MS Vanessa. I dag kom Wenche Aaaslie med to interessante brev som hun har tatt vare på. (Er det flere som har brev liggende?)

Noe Vanessastoff blir å finne i jubileumsheftet. Det er fylt opp, og leveres trykkeriet denne uka. Knut Frøne og Wenche Aaslie har begge gitt tillatelse til å offentliggjøre dette på hedalen.no. Hyggelig samtale med begge to i kveld. Frøne mønstret av 27.1.77 og dro altså ikke tilbake til MS Vanessa. Han bor fremdeles i Sandefjord.


Vanessa, 26/ 12-76

Hei, Wenche
Tusen takk for julepresangen og bildet. Tegningen på treplaten var veldig fin. Du har vel ikke regning som hobby? Det har jeg. Det har ikke blitt så mye tegning nå i desember. Det har vært så mye å gjøre.

Hva skal en skrive om til en ukjent person? Jeg får vel begynne med å fortelle litt om meg selv. Jeg heter Knut til fornavn, er 31 år og bosatt i Sandefjord, men jeg er opprinnelig fra Ørje i indre Østfold, er gift med ei Sandefjordsdame.
Min jobb om bord er å lage mat til «gutta.» Jeg kom om bord i Bangkok i Thailand da båten lå der. Det vil si, båten lå ikke i Bangkok, men ved en liten by noen mil utenfor som heter Ko Shiang. De lastet vi tapiokamel for Rotterdam. Det skulle gå til dyrefor. Der lastet vi olje for Portland Maine i statene (USA). Det er en liten plass helt oppe ved grensen til Canada.
Derfra i ballast (tom) til San Nicholas i Peru (vestkysten), via Magellanstredet. Det var en liten tur som tok ca. 3 døgn. Der lastet vi malm til Japan, 99100 tonn. Det er visst det meste Vanessa har fraktet på en gang. Den lasten losset vi i Fukuyama i Japan. Derfra gikk vi til Innochima, for nå måtte hun pusses opp.

Det trengtes hardt til en bunnskraping, for under satt det tett i tett med skjell og snegler. Det gjorde at farten minsket med ca. 3–4 knop, men nå raser hun av gårde som en speedbåt. Etter verkstedet så gikk vi til Singapore for å bunkre (ta inn drivstoff til maskinen.)

Før vi kom inn til Singapore, så mistet vi lukedekslene på 3. lasterom (regnet forfra). Det høres kanskje litt rart ut å miste 70 tonn, men det skjedde nå da. Bremsewiren som holdt lukene på plass, brakk, så den bare trillet på sjøen.
Nå har vi vært i Indonesia etter olje og skal losse den i Sakai og Shiba. Vi ligger nå i Sakai og venter på kaiplass. Det er mulig det blir en oljelast til fra Dumai t.il Japan. Japan er helt sikkert, men ikke Dumai. Vi skal til Innochima og hente de nye lukene i midten av januar.

Det var turene jeg har vært med på hittil. Jeg har 6 mnd. nå, så nå blir det snart ferie på meg, har tenkt å være om bord til midten av februar og så reise hjem på ferie, men jeg skal tilbake.

Nei, nå får du ha det bare bra og ha et godt nytt år. Du kan godt skrive tilbake hvis du har lyst.

Mange hilsener i fra «kokken»,
Knut Frøne