Sist oppdatert: 20.10.2017 07:58


– Motiverer til videre innsats

  ARNE HEIMESTØL
Forbrukerrådet har laget en test der de har undersøkt hvordan fastlegekontor i hele landet møter brukerne sine. Nes i Ådal legesenter kommer bra ut i undersøkelsen.

De 1374 kontorene får poeng for å være imøtekommende, gi god og relevant informasjon, og for å være lett tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet, skriver Forbrukerrådet på sin hjemmeside.

  • Her kan du lese om metoden for fastlegetjenesten.

Nes legesenter er rangert som nummer 28 av de 82 legekontorene i Buskerud.

På kriteriet generell informasjon får kontoret 80 av 100 poeng, men skåren er 51 av 100 på konkret informasjon. Se tabellen nedenfor:
 
Generell info Konkret info Konkret sørvis Digitale tjenester Sum
80,0 51,0 70,0 45,0 55,9

  • Her kan du se hjemmesiden til Nes i Ådal legesenter.

– Vi er stolte av det vi har fått til og ønsker å gjøre mer for pasientene, sier lege Wafer Bang. – I starten av 2018 vil vi få på plass en ultralydmaskin som vil forebygge lang ventetid på en slik undersøkelse på sykehus.

– Min spesialkompetanse er knyttet til muskuloskeletal ultralyd (ortopedi) og åreknuter, sier fastlegen som kan ha 1200 pasienter på listen sin.

Og flere bruker dette fastlegekontore. Det siste året har veksten vært på
15 %, og listen har nå 906 pasienter. Legekontoret på Nes har kapasitet til å ta imot pasienter som ikke står på fastlegelisten, men Bang opplyser at listepasienter selvsagt må prioriteres.

Hedalen.no har utfordret legekontoret på Bagn til å kommentere Forbrukerrådets siste undersøkelse. Til nå har vi ikke mottatt svar på denne henvendelsen.

  • Her finner du hele undersøkelsen.