ARNE HEIMESTØL
I budsjett- og økonomiplan for 2019–2022 skriver rådmannen at
inntektsrammene som er gitt i statsbudsjettet, er for lave til å kunne
videreføre dagens etablerte tjenestenivå.
Selv med en økning i
eiendomsskatteinntektene klarer ikke kommunen å videreføre driften
uten forholdsvis store endringer og reduksjoner.
Det er for alle årene i økonomiplanperioden
lagt opp til økning av den differensierte eiendomsskattesatsen for boliger,
fritidseiendommer og boliger på landbrukseiendommer på totalt 1,1 promille.
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Promillesats |
2,90 ‰ |
3,25 ‰ |
3,50 ‰ |
3,75 ‰ |
4,00 ‰ |
Budsjett- og økonomiplanen legger opp til
at eiendomsskatten skal ha følgende utvikling:
Eiendomsskatt |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Drift |
11 417
000 |
10 698
000 |
12 729
000 |
12 979
000 |
13 169
000 |
Avsatt til disposisjonsfond |
1 252
000 |
3 040
000 |
1 999
000 |
2 735
000 |
3 529
000 |
Investeringer |
868 000 |
868 000 |
868 000 |
868 000 |
868 000 |
Næring/utvikling/kultur |
4 663
000 |
4 780
000 |
4 899
000 |
5 022
000 |
5 147
000 |
Sum |
18 200 000 |
19 386 000 |
20 495 000 |
21 604 000 |
22 713 000 |
Om bruken av eiendomsskatten skriver
rådmannen følgende:
Vedtatte handlingsregler for bruk av
eiendomsskatt gir føringer for at ikke all eiendomsskatt skal brukes til
ordinær drift, men at det også skal avsettes til disposisjonsfond,
investeringer og nærings-/utviklingstiltak. Det er ikke funnet rom til å
følge avsetning til disposisjonsfond, samt heller ikke avsetning til
investering i den størrelsesorden som handlingsreglene legger opp til.
Les mer
I januar 2017 laget vi
et oppslag om eiendomsskatt i Sør-Aurdal kommune.
Fagleder
Elling Olav Weimodet kvalitetssikret informasjonen vi her ga, før den ble
publisert. I dette oppslaget kan du lese mer om skatteverdi, skatteobjekter,
bidrag fra ulike objekter, hvem som bidrar med hva, inntekter av
eiendomsskatt, hva en må betale med bakgrunn i takster, samt promillesats og
potensialet med dagens verditakst.
|