Sist oppdatert: 23.01.2018 17:09

Fiber til folket!

 

TEKST: ANNY PERLESTENBAKKEN
BILDER: ARNE G. PERLESTENBAKKEN


Tirsdag 19. desember 2017 kobla Eidsiva på fiberkabelen her i huset. Det ble årets julegave til huset og spesielt til meg. En stor takk til Arne Heimestøl, som har vært en «pådriver», og samarbeidet Sør-Aurdal Energi og Eidsiva har fått til.

 

I spenning logget jeg meg inn på nettbanken for å se om det gikk raskere. Forventningen ble innfridd. Etter å ha skrevet fødselsnummeret kom koderuta straks opp og det samme gjorde passordet. Unødig venting er borte.

Som privatperson er det viktig å ha et nett som fungerer og ikke setter tålmodigheten på prøve hver gang jeg skal inn på nettet. Offentlige etater benytter mer og mer digital kommunikasjon med oss som innbyggere og krever at vi går inn på nettet.

 

 

Det eksisterer vel snart ikke ei nyhetssending hvor det blir sagt litt om en sak og henvist videre til å gå inn på nettet for å lese mer. Stadig flere firmaer sender oss også informasjon på nettet. Derfor er det viktig å ha et nett som både er raskt og stabilt. Det regner jeg med at vi nå har fått. I august var vi uten nett-tilgang i nesten to uker, og det er uholdbart i dagens samfunn. Jeg forventer at slike langvarige brudd ikke lenger kommer til å skje. Jeg håper nå fiberen er like sikker som strømnettet, for strømbrudd eksisterer jo nesten ikke.

På jobben min i NAV Valdres Sør-Aurdal fikk jeg mobilitetsløsning omtrent samtidig som vi fikk fiberen på plass. Det var derfor med stor spenning jeg prøvde hjemmekontor for første gang 22.12.18. I NAV har vi svært mange forskjellige dataprogrammer vi stadig må svitsje mellom. Hvordan ville dette fungere?

 


Det viste seg at fiberen fungerte helt perfekt. Ingen unødig venting. Det går like raskt å svitsje mellom programmene med mobilitetsløsningen hjemme som det gjør å arbeide på den stasjonære datamaskina på kontoret.

NAV krever stadig mer digital kommunikasjon med våre brukere både i stedet for postforsendelser og samtaler. For personer som har behov for bistand fra NAV, vil det derfor også være viktig å ha fiber så de lettvint kan kommunisere med NAV.

Når NAV Valdres skal samles på Fagernes 05.03.18, håper jeg på å kunne ha hjemmekontor minst én dag pr. uke. Mye av vårt arbeid består i digital kommunikasjon med brukere, og det kan gjøres like godt hjemmefra som på kontoret.


Fiberen betyr derfor svært mye for meg i jobbsammenheng. For miljøet betyr det mindre forurensing, og for meg som privatperson vil det betyr mindre reiseutgifter når jeg jobber hjemme i stedet for å måtte kjøre nesten 14 mil tur/retur til jobb om dagen. I tillegg får jeg mer fritid.

Hvorfor må folk «rotte seg sammen» i tettbebygde strøk, når vi har fiber i deler av Hedalen og man kan sitte hjemme å jobbe like raskt som på en hvilken som helst arbeidsplass i tettbebygde strøk? Det er ledige tomter med fiber i Brunbakklia!