Sist oppdatert: 17.07.2019 13:38

20190716 Velstands-Norge og nyrike Norge

  SOLVEIG LIE

Etterspørres verdien NØKTERNHET i utviklingen av Norge? Del 1

Norge har hatt en eventyrlig økonomisk vekst de siste 50–60 årene. Det var kraftutbygging, industrialisering og skipsfart som stod i sentrum. Så kom oljen.
Og så kom begrepet "Velstands-Norge". Vi fikk råd til bil og etter hvert også en sydentur. Men bare for noen. Nøkternhet – var det som gjaldt.

Er det ikke snart på tide å spørre om det snart ikke er nok vekst – og hva med litt mer nøkternhet?

Vi i Norge oppfører oss som det vi er: Nyrike. Uten kulturell kapital. For hadde vi hatt det – ville ikke både Nasjonalgalleriet, Deichmanske hovedbibliotek og og Kulturhistorisk museum stått igjen som tomme og fraflyttede kulturinstitusjoner midt i Oslo by. Til forfalls og uten plan. Det er historiske byggverk – som vi skulle tatt vare på.

Det som gjelder nå, er å bygge størst mulig og dyrest mulige signalbygg. Det er Nasjonalmuseet, Munchmuseet, og aldri har det blitt bygget så mange nye boliger som nå.

Nå, som vi reproduserer oss i mindre grad enn noen gang. (Hver kvinne får i snitt 1,6 barn)
Vi blir altså færre nordmenn – hva i all verden skal vi med all den utbygginga som skjer?

Jeg skjønner jo at det dreier seg om økonomisk gevinst for noen. Og den kan være grenseløs. Og penger er makt. Det kan se ut som om nøkternhet er den verdien som kommer først i bakleksa i Norge. Det er ikke mye nøkternhet i utbyggingen av Oslo nå. Mange unge synes sikkert at det er fett det som skjer i Oslo.

Men det er de unge som skal ta over Planeten. Og da kan det være et spørsmål til den unge generasjonen om ikke nøkternhet hadde vært litt mer in.
For det ser ikke ut som om nøkternhet er det som er først på plass når det gjelder å bygge i høyden, og veldig unge tror at de kan dyrke grønnsaker på taket. I byen.
Og så har de ikke helt fått med seg at i Norge har vi store arealer til å dyrke kortreiste grønnsaker på. Og i tillegg kan Norge by på urørt natur.

Urørt natur kan komme til å bli Norges beste varemerke. Men bare hvis vi passer oss!