MARTE ILDJARNSTAD, PEDAGOGISK
LEDER I HEDALEN NATURBARNEHAGE
Kvalitet står sentralt når vi markerer Barnehagedagen.
Barnehagen er en del av det samlede utdanningsløpet, og vi har et felles
utdanningspolitisk mål, at alle barn skal få et likeverdig og godt
pedagogisk tilbud i barnehagen.
Barnehagedagen er en årlig markering der barnehagene
åpner dørene for andre for å vise og synliggjøre barnehagens aktiviteter-
der lek, læring, danning og omsorg er grunnleggende. Det er fremdeles stor
uvitenhet om hva barn får oppleve og erfare i barnehagen og hvordan man best
legger til rette for små barns utvikling og trivsel. Barnehagedagen kan
bidra til å øke forståelsen for barnehagens innhold, de ansattes arbeid og
hva som skaper en god barnehage.
Barnehagedagen markeres i mars hvert år, i år 19. mars,
første gang var i 2005. Dagen markeres i mange barnehager landet rundt, og
er blitt en tradisjon i store deler av Barnehage-Norge. Det er
Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget for barnehager (FUB)
som står bak Barnehagedagen.
Barn undres over alt mulig, og de lurer på og undres
over alt de møter på sin vi. For voksne kan det noen ganger være utfordrende
å svare på en slik måte at barna får lov til å undre seg, må vi svare fakta
med en gang, eller tør vi bli med på en reise inn i barnas verden?
Barnehagedagen 2019 setter fokus på undring blant barn,
og spesielt fokus på naturfag som en del av barnehagens innhold, med temaet
«JEG LURER PÅ…….», og her i vår barnehage lurer vi på….. mye rart. Under
kommer noen bilder fra aktivitetene i forbindelse med årets barnehagedag.
Jeg lurer på hva som skjer når flytende vesker står fremme i 7 dager
Hva som skjer når vi fyller vann og salt i en kopp? Hva
skjer vi vi lar magiske kuler ligge i vann i en hel uke? Og hva skjer hvis
vi tømmer ut vannet?
Hva skjer når en vulkan eksploderer?
Hva skjer med maten i naturen?
Hvordan ser vi ut inne i kroppen? |