Sist oppdatert: 17.01.2020 06:35

Sør-Aurdalshallen – Noen tanker om å bygge hall og den store innvielsesfesten

  OLAV KRISTIAN HUSEBY, VARAORDFØRER

For noen år tilbake møttes ordfører Kåre og spellemann Ørnulf i Bagn. Ørnulf ville ha større rom for kultur og idrett, men ordføreren så ikke helt for seg hvordan man skulle klare dette.

Spellemannen, som på den tida hadde fått med seg flere og starta bandet Staut, mente at om det blei egna lokaler i kommunen, så skulle han og bandet komme å spille gratis på åpningsfesten.

Flere kommunestyremøter ble holdt, flere politikere kom og gikk, men så ble det bestemt at det skulle bygges nytt. Ungdomsskolens C-blokk var moden for rivning og barneskolen og kulturskolen kunne også trenge mer plass. Etter mye tautrekking og kloke ord i kommunestyret ble det vedtatt at vi skulle bygge det bygget vi nå på lørdag skal innvie med en stor åpningsfest.

Sør-Aurdal har dyktige ansatte og har fått hjelp av flinke arkitekter og et stort antall dyktige håndverkere som har gjort en meget god jobb. De har alle holdt seg til avtalt pris og avtalt tid. Så langt ser alt ut til å ha gått svært så bra.

Når vi nå skulle markere at bygget er ferdig og klart til bruk, var det fristende å hente inn spillemannen og la han og bandet få gjøre opp for løftet som ble gitt. Nå har Staut vokst og blitt et kjent band langt utenfor Bagns bratte lier.

Det er ikke lenger bandmedlemmene som kommer med alt utstyret i en gammel varebil og en kompis som styrer lyd og lys. Nå er det forretningsførere og høyt kvalifisert teknikere som styrer showet. Dette gjør at alt blir av første klasse, men også at prisen for å spille gratis, ikke er helt gratis.

For både politikere, kulturarbeidere og kommunens tekniske stab ble det nok en litt annen pris på riggingen av alt vi ønsket, enn det vi på forhånd hadde gjettet på. Når vi så har satt oss ned for å se på hva dette koster, satt opp mot å forsøke å rigge en scene leie inn utstyr, finne folk til å styre dette og få alt på plass ved hjelp av egne krefter er vi allikevel ikke skremt. Prisen for å leie utstyr, transport, folk med overnatting og diett og det som hører med, vil være i størrelsen kr 200.000,-

Det er nærliggende å spørre seg om hva vi får vi ut av et slikt arrangement. Forruten en heidundrane festforestilling med aktører av mange slag fra hele kommunen, får vi testet hva bygget er godt for. Aldri har det vært samlet 1200 mennesker innendørs i kommunen, aldri har vi samlet 300 aktører til å underholde på en kveld og aldri har vi forsøkt å gi bort 900 billetter på denne måten (det var mer komplisert enn vi trodde). Vi får testet akustikk, scenerigging, publikumsplassering, adgangskontroll, toalettfunksjoner, kjøkken, parkering og alt annet man måtte lure på før bygget tas i bruk over helgen.

Det har vært litt vel spennende for dem som har hatt ansvaret for arrangementet fra kommunens side, men med hjelp av frivillige fra lag, enkeltpersoner og næringsliv har vi fått gode innspill og mye støtte til å lose dette i havn.

Vi håper at de fleste som ønsker å være med på forestillingen har fått seg billetter og regner med at det blir en uforglemmelig kveld. De pengene som kommunen bruker på innbyggerne denne kvelden bør være verdt hver eneste krone. Ses på lørdag.
Olav Kristian Huseby
Varaordfører