|
ARNE HEIMESTØL
Dette
spørsmålet er aktualisert etter et møte som ble holdt på Tingvoll 24. januar.
Hedalen.no møtte opp til formannskapsmøte
som skulle starte kl. 17.00 samme dag. Et annet møte fant sted i
kommunestyresalen. Dette møtet var ikke bekjentgjort på kommunens
hjemmeside.
Ordfører Kåre Helland inviterte Hedalen.no til å være til stede på siste del
av møtet som bl.a. handlet om driftstilpasningsprosessen som skal
videreføres. Vi fikk med oss to innlegg holdt av tillitsvalgte.
Ved starten av formannskapsmøtet ble det
gitt politiske signaler til det som hadde kommet fram i det første møtet.
Det var vanskelig å finne tråden i det som hadde skjedd ettersom vi ikke
hadde vært med på det første møtet. Rådmannen ga følgende informasjon i
e-post:
Som første svar på bestillingen fra
kommunestyret til rådmann om driftstilpasninger (jfr. sak i desember),
hadde jeg invitert rådmann i Vestre Toten til å fortelle om deres «Lean»
prosjekt; hvor alle hovedtillitsvalgte, hele ledergruppen, og alle
medlemmene i formannskapet var invitert med. I tillegg la
administrasjonen frem noen tanker rundt utvikling og bruk av
velferdsteknologi (hvor vi søker om skjønnsmidler fra Fylkesmannen),
nåværende og fremtidig disponering av vår bygningsmasse, og forhold
rundt beregning av selvkost for avløp.
Dette var kun ment som et supplement til det øvrige arbeid som skal
gjøres innfor forventede driftstilpasninger, jfr. kommunestyrevedtak i
desember. Det ble derfor heller ingen realitetsdebatt rundt disse tema,
selv om det kom synspunkter fra flere av de tilstedeværende.
Samlingen var således ikke noe første del av et formannskapsmøte.
Avisa "Valdres" laget et oppslag om saken
og sendte dette til generalsekretær i Presseforbundet,
Nils Øy,
sammen med møteinnkallingen. Avisa har også kontaktet fylkesmannen med
spørsmål knyttet til førstnevnte møte.
Nils E. Øy sitt svar til "Valdres"
Kreativiteten kjenner åpenbart ingen
grenser, når kommuner vil ha møter uten at innbyggere eller presse skal
bry seg. At det er rådmannen som innkaller formannskapet (og en del
andre) til møte, spiller selvsagt ingen rolle. Det er likevel et møte i
formannskapet. Og særlig når det i innkallingen opplyses at «forfall
sendes ordfører»!
Det er etter min mening også meget kritikkverdig at innkallingen ikke
ble kunngjort eller sendt avisredaksjonene.
Og så spiller det altså ingen rolle for spørsmålet om dette er et møte i
kommunelovens forstand, at det ikke skal fattes vedtak. Når møtet
handler om saker som kommunen skal behandle, så er det et møte som skal
følge kommunelovens regler for saksbehandling. Det å kalle det
«orienteringsmøte» holder ikke, det har Sivilombudsmannen fremholdt i en
sak overfor Skedsmo kommune i 2010, og da Kommunaldepartementet fremla
forslag om ytterligere presisering i kommuneloven om hva som er møter,
skrev departementet følgende om det å kalle møtene noe annet:
«Det er likevel klart at ein ikkje kan sjå bort frå møtereglane i
lova ved å flytte realitetshandsaminga av saka til eit «formøte», eit
«felles gruppemøte» for alle partia som deltek, eit «seminar», eit
«orienteringsmøte» eller liknande, for deretter å gjere det formelle
vedtaket i eit ordinært ope møte.» (Se Prop. 152 L (2009–2010),
punkt 2.2.2.)
Også rene orienteringsmøter legger premisser for en etterfølgende debatt
og vedtak, og er dermed en integrert del av kommunens saksbehandling. I
dette tilfellet så ble det vel også slik at det både ble stilt spørsmål
og orientert om en annen – og kontroversiell sak – i bygda.
Fylkesmannens tilbakemelding
Fylkesmannen tar ikke stilling til
enkeltsaker om møteoffentlighet, dersom det ikke er grunnlag for det
etter reglene i kommuneloven § 59 om lovlighetskontroll. Vi kan
imidlertid veilede om hvordan regelverket er å forstå.
Møteoffentlighetsprinsippet følger av lov om kommuner og fylkeskommuner
av 25. september 1992 nr. 107 (kommuneloven) § 31 nr. 1 som lyder som
følger:
«Enhver har rett til å overvære møtene i folkevalgte organer.»
Dette er en saksbehandlingsregel som gjelder for all saksbehandling i
folkevalgte organer, uavhengig av hvordan møtene er initiert og/eller
innkalt til. Regelen gjelder også dersom det ikke er innkalt til møte,
dersom saksbehandling finner sted.
Dersom det folkevalgte organet ikke driver saksbehandling, kommer ikke
reglene til anvendelse. Det er dermed adgang for medlemmer av
folkevalgte organer til å møtes uten at reglene om
møteoffentlighet kommer til anvendelse, dersom møtet ikke anses å
inneholde elementer som kan være del av kommunens saksbehandling.
Utgangspunktet er at når et folkevalgt organ har dialog om saker som
ligger innenfor kommunens beslutningsmyndighet, behandler saker eller
treffer vedtak, så er det saksbehandling, og dermed et
møte i kommunelovens forstand. Dette innebærer at reglene om
møteoffentlighet gjelder.
I denne forbindelse vises det til forarbeidene til bestemmelsen i
kommuneloven om møteoffentlighet, Prop. 152 L (2009-2010) Endringar i
kommuneloven (møteoffentlegheit), på side 44, der det presiseres at
begrepet møte skal tolkes i vid forstand:
«Eit samkome i eit folkevalt organ vil vere eit møte slik det er
definert i lova, når det er fastsett på førehand at medlemmane skal tre
saman som folkevalt organ for å forhandle, drøfte, gjere vedtak eller på
annan måte handsame saker og spørsmål som det etter lov, forskrift eller
delegert avgjerdsmakt har som oppgåve å handsame. Det vil også vere eit
«møte», sjølv om det ikkje ligg føre ei formell innkalling, saksliste
eller at representantar for administrasjonen og politikarar som ikkje er
medlemmer av organet, er til stades og deltek, dersom det som går føre
seg, er eit ledd i ei sakhandsaming som organet etter lov, forskrift
eller delegert avgjerdsmakt har som oppgåve å
handsame.»
Det vil i praksis kunne være vanskelig å trekke grensene mellom hva som
er et møte i folkevalgt organ og tilfeller som ikke omfattes av
saksbehandlingsreglene og møteoffentlighet.
Med vennlig hilsen
Mette Rundsveen
Seniorrådgiver, Samordnings- og beredskapsstaben
Fylkesmannen i Oppland
Kommunikasjon mellom Hedalen.no og
ordfører Kåre Helland onsdag 8.2.
Redaktørens spørsmål:
Jeg viser til uttalelsen til Nils E.
Øy. Den er gjengitt i «Valdres». (...) Hvordan vil Sør-Aurdal kommune
følge opp denne saken?
Ordføreren svarer:
Jeg ser du her bevist ikke tar med
fylkesmann sin vurdering men kun bruker uttalelser fra Nils E.Øy. Dette
er etter min mening ikke objektiv journalistikk. Han er pressens mann og
ser det fra den siden. Jeg har bestandig jobbet for åpenhet men ser at
noen ganger er det nødvendig å delta på orienteringer. Vi har aldri
folkevalgte møter der det er saksbehandling. Legger ved et eksempel og
forklaring.
Kåre
§ 31 - møteoffentlighet - tolkning av begrepet "møte"
Sak nr 94/6586. Brev av 23.12.94.
Under et møte i helse- og sosialstyret i en kommune fremkom det at
styrets medlemmer i forkant av det åpne møtet hadde vært samlet og
diskutert saker uten at denne samlingen var tillyst som åpent møte.
En avis innklaget forholdet for Sivilombudsmannen. Om møtet i helse- og
sosialstyret fremholdt kommunen at den av forskjellige grunner hadde
funnet behov for et program for opplæring av folkevalgte, og at slike
"opplæringsmøter" av praktiske grunner ble lagt til et tidspunkt
umiddelbart forut for et ordinært møte i styret. Det ble innrømmet at
det kunne skje at det var sammenheng mellom fagtema og saker som ble
behandlet i det etterfølgende møte. Avisen mente at når medlemmene av et
folkevalgt organ sammenkalles, så er det et møte i relasjon til § 31,
uansett hva man kaller sammenkomsten og uansett hva som er tema.
Sivilombudsmannen henvendte seg til departementet med anmodning om
uttalelse i saken.
Departementet uttalte at regelen om åpne møter i folkevalgte organer er
en saksbehandlingsregel. Det må derfor være adgang for medlemmene av
folkevalgte organer å møtes, f.eks. for å gjennomgå opplæring på ulike
felt, uten at bestemmelsen i § 31 om møteoffentlighet kommer til
anvendelse. Når det arrangeres "kurs", og særlig når det skjer i
tilknytning til formelle møter, må det imidlertid unngås at kurset leder
over i diskusjon og behandling av saker som skal behandles i åpne møter.
Departementet antar at medlemmene i det folkevalgte organet i så fall må
anses å være samlet i møte slik at § 31 får anvendelse. Dette gjelder
uansett om man er samlet på frivillig eller obligatorisk basis. Å sørge
for at kurs eller andre samlinger ikke går over til å anta formen av et
møte, må være et ansvar som tilligger det enkelte folkevalgte organ.
Sivilombudsmannen var enig i departementets synspunkter. I sin uttalelse
fremholdt han at det i utgangspunktet må aksepteres at medlemmene av
folkevalgte organet også samles for andre formål enn å drive
saksbehandling, f.eks. opplæring, og at det i så fall ikke vil være
naturlig å betegne sammenkomsten som "møte" i forhold til § 31.
Sivilombudsmannen påpekte imidlertid videre den balansegang som her
kreves: i de tilfeller et opplæringsmøte glir over i saksbehandling, så
skal reglene i § 31 overholdes.
|