Reguleringplan for Vassfarporten
Hyttegrend - godkjenning av planen.
Saksopplysninger:
I møtet den 12.04.05, sak 05-0006, vedtok
planutvalget å legge reguleringsplan for Vassfarporten
Hyttegrend ut til offentlig ettersyn. Perioden med
offentlig ettersyn ble satt til 21.04.05 til 23.04.05. i
brev datert den 19.04.05 ble planforslaget med
tilhørende dokumenter oversendt høringsinstansene og
planforslaget ble også kunngjort i avisa Valdres den
21.04.05.
Tidligere saksgang i forbindelse med denne
hytteplanen er oppsummert i plansak 05-0005 som ble
behandlet av planutvalget den 08.03.05. Fra denne saken
siteres:
"Kommunen ble første gang gjort kjent med tankene om
hyttebygging på øståsen i Hedalen gjennom samtaler
vinteren 2002, og saken ble drøftet med aktuelle
grunneiere i et møte 16.04.02. Omtrent samtidig ble det
arbeidet med planer om et mindre alpinanlegg i samme
området.
Hytteområdet ble i starten omtalt som "Hedalen østås",
mens alpinanlegget ble omtalt som "Fossholt
alpinanlegg". Nå er navnene endret til hhv.
"Vassfarporten hyttegrend" og "Vassfarporten skisenter
AS". Den reguleringsplanen som nå fremmes etter plan- og
bygningsloven §30 (private forslag om regulering),
omfatter hytteområder med adkomstveier, avkjørsler til
RV243 og muligheter for utvidelse av alpinanlegget.
Hele hytteområdet og det meste av alpinområdet ligger
i det området som i kommuneplanens arealdel er benevnt
som LNF (landbruk, natur og friluftsområde med forbud
mot fritidsbebyggelse og spredt boligbygging), mens den
nedre delen av alpinanlegget ligger i LNF-B-området, der
spredt boligbygging kan tillates. Dette betyr at det for
begge utbyggings-formålene var nødvendig å fravike
arealdelen, noe som medførte en omfattende behandling i
forkant av reguleringsarbeidet.
Alpinanlegget ble behandlet først. Det ble gitt
dispensasjon for en mindre utbygging (planutvalget sak
02-0130), og dette anlegget er allerede tatt i bruk. Det
ble imidlertid poengtert at dersom anlegget ble utvidet,
eller dersom det ble knyttet annen utbygging til
området, så måtte spørsmålet om reguleringsplan vurderes
på nytt. På denne bakgrunn inngår nå alpinanlegget med
muligheter for utvidelse i planen for Vassfarporten
hyttegrend.
Spørsmålet om å tillate hytteutbygging utenom de
områdene som arealdelen utpeker for denne type
utbygging, var et mer komplisert spørsmål. Det har hele
tiden vært lagt opp til at det skulle være et
høystandardfelt, med innlagt strøm, vann og avløp. Det
ble først drøftet i planutvalget i sak 03-0027, saken
ble sendt på høring og drøftet på nytt i nyvalgt
planutvalg, sak 03-0030 – se vedlegg 1. I vedtaket fra
det siste møtet heter det bl.a:
"Planutvalget har foretatt nok en vurdering av
spørsmålet om hytteutbygging på Hedalen østås i forhold
til kommuneplanen, etter at berørte myndigheter og
private parter har hatt anledning til å avgi uttalelse.
Utvalget går inn for at det kan settes i gang arbeid med
en reguleringsplan for turistutbygging på Hedalen østås,
i hovedtrekk slik det beskrives i brev fra Prevista
datert 11.08.03. Planutvalget vil i senere sak presisere
nærmere betingelser for arbeidet. Utvalget vil
imidlertid allerede nå signalisere at antall hyttetomter
må reduseres i forhold til forslaget."
Den 13.02.04 ble det avholdt et møte mellom kommunen,
grunneierne og plankonsulent (Prevista AS), der rammene
for reguleringsarbeidet ble grundig gjennomgått.
Deretter har planutvalget foretatt nok en drøfting av
saken (sak 04-0006), og fastsatt antall hyttetomter i
området til 150. Utvalget har ellers vist til notat fra
møtet 13.02.04 når det gjelder gjennomføringen av
planarbeidet.
Planarbeidet ble igangsatt (oppstart kunngjort i
august 2004), og det ble relativt raskt utarbeidet et
foreløpig planutkast datert 03.09.04. Dette planutkastet
ble brukt som grunnlag for en drøfting i fylkeskommunens
arealplanmøte 07.09.04. Møtereferatet (vedlegg 2)
inneholder en del synspunkter fra møtedeltakerne, men
ikke noen signaler om at planen ikke burde fremmes.
Utarbeiding av planen har fortsatt i 2004 og 2005, og
det har undervegs vært kontakt mellom kommunen,
konsulenten og en representant for grunneierne. Et
planutkast datert 06.01.05 med tilhørende beskrivelse og
bestemmelser ble oversendt for kommentarer, og det ble
gitt en fyldig skriftlig tilbakemelding. "
Planutvalgets behandling av saken den 08.03.05
inneholdt flere punkter som grunneiere/konsulent ble
bedt om å endre før planutvalget ville ta saken opp til
ny behandling for utlegging til offentlig ettersyn. I
behandlingen den 12.04.05 (sak 05-0006) ble dette
gjennomgått og det siteres fra konklusjonen i
saksframstillingen: "Så langt en kan se er
planutvalgets merknader i sak 05-0005 tatt hensyn til,
og ytterligere finpussing har nå frambragt et
planforslag som en kan anbefale å legge ut til offentlig
ettersyn".
Planutvalget fattet følgende vedtak i sak 05-0006:
"Planutvalget viser til tidligere behandling av
forslag til reguleringsplan for Vassfarporten
Hyttegrend, sist som sak 05-0005.
Forslag til reguleringsplan med tilhørende
bestemmelser, datert 29.03.05, legges ut til offentlig
ettersyn i samsvar med PBL §27-1 og §30.
Merknad:
Planutvalget vil også be om at utbyggerne vurderer
følgende:
- Avtale om bruken av Fekjærvegen som
avlastningsveg ved tilrettelegging og utbyggingen av
reguleringsområdet.
- Avtalen/organiseringen mellom grunneierne bør
avklares før reguleringsplanen endelig
godkjennes."
I perioden med offentlig ettersyn er det kommet inn 8
merknader. Det er 4 merknader fra offenlige instanser, 1
merknad fra Vassfarporten skisenter og 3 merknader fra
privatpersoner. Merknadene oppsummeres og kommenteres
nedenfor.
Vurdering:
I planutvalgets vedtak den 12.04.05 ble det knyttet
til en merknad som går på bruk av Fekjærvegen som
avlastningsveg og at avtalen mellom grunneierne burde
avklares før godkjenning av planen. På telefon bekreftes
det fra grunneierne at de jobber med disse spørsmåla.
Avtale om organisering mellom grunneierne er ikke ferdig
enda men alle er innforstått med at en slik avtale må
være på plass før de kan sette i gang med arbeidet i
planområdet, det er imidlertid tvilsomt om de vil ha det
på plass før planen legges fram for godkjenning i
kommunestyret. Dersom det lar seg gjøre vil de forsøke å
få utarbeidet et notat om framdriften i dette arbeidet
slik at det kan legges fram i møtet i planutvalget den
07.06.05. I dette notatet vil de da også komme med noen
vurderinger rundt bruken av Fekjærveien som
avlastningsvei.
I det følgende refereres inneholdet i de innkommende
merknadene, med fortløpende kommentarer til dette:
Fra Oppland fylkeskommune er det kommet en
felles uttalelse fra fagenhetene for regional utvikling
og kulturvern. De har ingen merknader som er til hinder
for godkjenning av planen, men kommenterer likevel
enkelte forhold: Områdene A og B synes å ligge for
perifert i forhold til de øvrige og bør vurderes tatt
ut, evt tatt inn som et siste utbyggingsområde i
rekkefølgebestemmelsene, de anbefaler også å vurdere
veinettet innen planområdet som synes å inneholde en del
kostbare og arealkrevende løsninger. De anbefaler også
at skjæringer/fyllinger i veinettet tegnes inn i planen.
Planen bør også inneholde en byggelinje mot veiene,
enten i kartet eller i bestemmelsene. Det kommenteres
også at det ikke framgår hva mønehøyden refererer til,
men dette oppfattes da å være høyde fra gjennomsnittlig
planert terreng.
Kommentar: En oppfatter det slik at både
rekkefølgebestemmelser og veinettet innen planområdet nå
er så gjennomdrøftet at en ikke ser noen grunn til å
endre noe på dette. Vegutslag og byggegrenser er ikke
tatt med i plankartet, dette vurderes heller ikke å være
nødvendig i en slik plan, det er store hyttetomter som
tåler noe beskjæring i forbindelse med veiframføringen
og det er også avsatt forholdsvis romslig areal til
veier (10 m/8 m). Presiseringen av at mønehøyde
refererer til gjennomsnittlig planert terreng bør tas
inn i planbestemmelsene, pkt 4.3.
Fylkesmannen i Oppland kommenterer viktigheten av
å sikre vannkildene mot forurensning, og anbefaler at
det avmerkes sikringssoner rundt brønnene i tråd med
forslag fra Jordforsk (som har utarbeidet
vannforsyningsplan for området i en egen rapport), samt
at evt. restriksjoner innenfor sikringssonene framgår av
planbestemmelsene. De påpeker også at
vannforsyningspunktet på parkeringsplassen ved felt F
kan synes å være noe uheldig plassert mtp forurensing.
Fylkesmannen kommenterer også at flere av områdene for
infiltrasjon ser ut til å være planlagt i myrer, dette
er generelt områder som er dårlig egnet for
infiltrasjon. Det vises til at avløpsløsninger ellers
ikke er omtalt i planforslaget og at det må sette krav
om at en avløpsplan må foreligge før endelig behandling
av reguleringsplanen.
Kommentar: Vannforsyningen for området skal
godkjennes av mattilsynet før de tas i bruk, jfr
bestemmelsene pkt 6.4. En mener derfor at de prøver og
vurderinger som gjøres i forbindelse med en slik søknad
og behandling av denne vil danne et godt nok grunnlag
for å sikre en god vannforsyning i området.
På samme måte vil en avløpsplan måtte godkjennes av
kommunen før området kan tas i bruk. Tidligere i
planprosessen har det vært stilt krav om at slik plan må
foreligge før endelig godkjenning av planen, det framgår
også av planbeskrivelsen som er utarbeidet av
konsulenten (Prevista) at avløpsplan skal foreligge før
godkjenning av reguleringsplanen. En slik plan er under
utarbeidelse men er dessverre ikke ferdig før utsendelse
av disse sakspapirene, det er Jordforsk som utarbeider
avløpsplanen også. Sentralt i denne planen blir å
kartlegge hva slags avløpsanlegg som kan bygges i de
ulike feltene, i flere av områdene vil det ikke være
snakk om infiltrasjonsanlegg, men andre typer
renseanlegg. En ser at det ville vært ønskelig å ha en
utslippsplan klar før godkjenningen av
reguleringsplanen, men mener likevel at en ved
behandling av en søknad om utslipp vil sikre at området
får en god løsning på dette. Reguleringsplanen bør
derfor kunne godkjennes som den er nå, og så vil
detaljene i vedrørende avløpsløsninger måtte behandles
når dette er klart. Det er likevel klart at arbeidet med
disse anleggene ikke kan settes i gang før en
godkjenning foreligger.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har
en merknad knyttet til etablering av vannspeil i
planområdet. De er tilfreds med bestemmelsene rundt
disse, pkt 6.2, og har ikke noen motforestillinger mot
reguleringen. Det poengteres at de avventer en kontakt
fra utbygger for en evt. behandling av
tiltak/opparbeidelse av vannspeil.
Kommentar: Opparbeidelsen av vannspeil er en type
tiltak som det må søkes godkjenning for, det er naturlig
at det grunneiere/tiltakshaveres ansvar å sørge for
dette. En er innforstått med at reguleringen av områdene
i plankartet ikke kan sees på som noen godkjenning.
Statens vegvesen kommenterer at frisiktsonen i
avkjørsler ved fartsgrense 60 km/t skal være 4x85 meter,
dette må endres i planen (der den er satt til 4x66
meter). Videre kommenteres det at avkjørslene må
utformes i henhold til vegnormalene og det må søkes om
utvidet bruk av avkjørslene.
Kommentar: Påtegningen av frisiktsonene i
veikryssa bør endres i plankartet i samsvar med
merknaden fra vegvesenet. En merker seg også merknadene
om avkjørslene, og dette må det tas hensyn til når
arbeidet starter opp.
Vassfarporten Skisenter har gitt en kommentar i 8
punkter. Det poengteres at det er langt fra sikkert at
skisentret vil bli utvidet, det er derfor uheldig at
dette ikke tydeligere kommer fram i planen, de mener
også at det eksisterende alpinområdet må gis en egen
skravur for å få et tydelig skille mellom eksisterende
anlegg og et mulig utvidelses område. Til bestemmelsenes
punkt 1 vises det til at det må komme tydeligere fram at
planen også gjelder en mulig videreutvikling av
skisentret. Angående fellesbestemmelsene i punkt 3.1 til
3.7 må det komme klart fram at disse ikke gjelder for
eksisterende alpinanlegg og bare delvis vil ha relevans
i forhold til en utvidelse av alpinområdet. Tilsvarende
peker de på at punkt 6.1 ikke må gjelde for det
eksisterende anlegget, eksisterende veier og p-plasser i
tilknytning til skisentret må derfor gis en egen skravur
i kartet. Til punkt 6.4 vises det til at skisentret
ønsker en dialog med hyttegrenda om et mulig samarbeid
om vannforsyning. Angående punkt 6.8 om områder for
skiløyper og skileik pekes det på at det kan være
ønskelig/nødvendig å plassere bygninger/tekniske anlegg
som bryter med disse bestemmelsene i forbindelse med en
evt. utvidelse av skisentret, det bes derfor om at det
tas inn et unntak for skisentret.
Til slutt kommenteres punkt 6.9 som omhandler
alpinanlegget. Det poengteres at det regulerte arealet
ikke bare kan nyttes til skiheis og nedfart, men også
til infrastruktur, servicetilbud m.m. i tilknytning til
anlegget. De mener også at det er for strengt å kreve
bebyggelsesplan for hele området før en utvidelse kan
skje, dette begrunnes med at det kan vise seg å være
behov for eller ønskelig å kun gjøre mindre utvidelser
uten å ta hele området i bruk og videre at det "i dag"
vil være vanskelig å si hva som er aktuelle løsninger
for en framtidig utvidelse av anlegget.
De forutsetter også at skisentret ikke blir påført
kostnader i forbindelse med arbeidet i hytteområdet. I
brevet beklages det også at de forgjeves har forsøkt å
få til et møte med utbyggerne av hyttegrenda, de ser
positivt på en utbygging av dette hytteområdet og er
interessert i se på mulige fellesløsninger med
skisentret. De ber om at alle merknadene tas inn i den
endelige reguleringsplanen.
Kommentar: Ønsket om å skille eksisterende
områder fra mulig framtidige (både i forhold til
alpinanlegget og vei/p-plass) med ulik skravur er
forståelig, men så lenge det dreier seg om det samme
reguleringsformålet skal det også brukes samme farge og
skravur, ihht gjeldene standarder. En vurderer det
derfor som tilstrekkelig at det med skrift i kartet er
påført hva som er eksisterende og hva som er planlagt
alpinområde.
Av bestemmelsene pkt 1 framgår det at planen gjelder
hyttebebyggelse med tilhørende anlegg, en ser ikke noe
behov for å ta inn skisentret her. Av både kart og
bestemmelser for øvrig framgår det svært tydelig at
planen også inneholder et alpinanlegg. Punkt 3 i
besetmmelsene har overskriften "Fellesbestemmelser" og
det framgår at disse gjelder hele planområdet. En ser
ingen grunn til å endre på dette. Flere av bestemmelsene
vil kun ha relevans i forhold til hyttebygging, men
enkelte punkt vil også gjelde alpinanlegget og en
vurderer det slik at disse punktene bør gjelde for hele
området. Punkt 6.1 omhandler veier og p-plasser i
området og en vurderer det også slik at dette punktet
bør gjelde for hele området, også den eksisterende delen
av alpinanlegget. Det vil likevel ikke være slik at det
medfører noen krav om å endre de veiene som er i området
pr i dag for å få de i samsvar med planen, men ved
nyanlegg/utbedringer vil planbestemmelsene gjelde. Pkt
6.8 i oppfattes å gjelde kun skiløyper og skileik
områdene opp i planområdet, det vil derfor ikke være
aktuelt/nødvendig med noe unntak for skisentret i dette
punktet.
Pkt 6.9 i bestemmelsene bør endres i samsvar med
merknaden om at det regulerte arealet også må kunne
benyttes til nødvendig infrastruktur, ikke bare heis og
nedfart. Imidlertid vurderer en det som viktig at det
stilles krav til en bebyggelsesplan for hele anlegget
før en utvidelse kan skje. Gjennom en slik plan vil da
forholdet til heiser, nedfarter, infrastruktur,
servicebygg m.m. bli klarlagt.
Når det gjelder et samarbeid ang. vannforsyningen og
mulige fellesløsninger i området vurderes dette å være
forhold som ikke skal tas inn i planen, men avklares
gjennom egne avtaler.
Beate Auren og Svenn Olav Fossholt er naboer til
utbyggingsområdet og peker på at de har vannkilder med
tilfredsstillende vannkvalitet i området og forventer at
både kvalitet og mengde ikke forringes ved denne
utbyggingen.
Kommentar: Forholdet til vannkildene bør det være
tatt tilstrekkelig hensyn til ved utarbeidelsen av
planen, for øvrig vil dette være et forhold av
privatrettslig karakter mellom utbygger og grunneier.
Anne og Ola Jonny Fossholt påpeker at veien vil
gå rett forbi deres bolig og ber om at evt. problemer
med støv og støy blir tatt hensyn til når veien blir
gjort ferdig.
Kommentar: Forholdene rundt støy og støvproblemer
vil være et forhold mellom utbygger og huseier, dette er
det naturlig å ta opp ved oppstart av anleggsarbeidene,
som skal nabovarsles.
Aud Karin Hermansen har en eiendom som ligger inn
mot det planlagte reguleringsområdet. Hun kommenterer at
det må opprettes avtale om bruk av Fossholtåsvegen I som
krysser hele hennes eiendom. Videre krever hun en avtale
med hyttegrendutbyggerne om påkobling til planlagte og
eksisterende anlegg for en evt framtidig næringutbygging
på hennes eiendom. Hun krever at disse forholdene
avklares før en godkjenning av planen.
Kommentar: Avtaler om bruk av veinettet og en evt
framtidig påkobling av infrastruktur er et forhold som
må avklares mellom grunneier og utbyggere av området. En
kan ikke se at mangel på slike avtaler bør være til
hinder for kommunens godkjenning av planen.
Oppsummering og konklusjon:
Følgende endringer bør gjøres i planen:
- I reguleringsbestemmelsene pkt 4.3 tas det inn
følgende presisjon: "Mønehøyde måles i forhold til
gjennomsnittlig planert terreng".
- I plankartet påføres frisiktsoner på 4x85 meter,
i henhold til Statens vegvesens kommentarer.
- De to første setningene i bestemmelsene pkt 6.9
endres til: "Arealene regulert til eksisterende
alpinanlegg og framtidig alpinanlegg skal benyttes
til nedfart, skitrekk og øvrige anlegg i tilknytning
til alpinanlegget".
Med disse mindre endringene bør reguleringsplanen for
Vassfarporten Hyttegrend kunne godkjennes av kommunen.
Det vises til plankart som ble sendt ut ved behandlingen
i planutvalget den 12.04.05, sak 05-0006. Plankart i
målestokk 1:2000 vil også bli lagt fram ved behandlingen
av saken i møtet. For øvrig vedlegges et forminsket
plankart og reguleringsbestemmelser endret som angitt
ovenfor.
Vedlegg:
- Forminsket plankart
- Reguleringsbestemmelser
Rådmannens forslag til vedtak:
Med hjemmel i plan- og bygningsloven §27-2 godkjennes
reguleringsplanen for Vassfarporten Hyttegrend, med de
mindre endringene som framgår av oppsummeringen ovenfor.
Relaterte oppslag:
|